Jaarlijks krijgen heel wat Belgen een kleine stressperiode als de belastingbrief in de bus valt. Deze moet precies ingevuld zijn, zodat de berekening van jouw belastingen correct kan gebeuren. Maar wat doe jet met leningen die je hebt lopen? Vul je die er ook bij in of moet dat niet? Voor al deze informatie kan je al terecht in een bankkantoor, maar we geven je hier ook al wat kennis mee.
Woonlening inbrengen
Er bestaan tegenwoordig heel veel vormen van leningen. Waar dat vroeger nog een woonlening en autolening was, bestaan er nu ook persoonlijke leningen, renovatieleningen en nog heel wat meer. Maar kan je al deze leningen in je belastingen inbrengen? Niet bij allemaal, maar wel bij één voornamelijk. En dat is een woonlening. De aankoop van een woning is een grote gebeurtenis in je leven, de afbetaling duurt ook vaak heel veel jaren. Dus dan mag je daar toch wel iets voor terug verwachten. De overheid voorziet dus dat je de woonlening in je belastingen kan inbrengen, zodat dat in mindering wordt gebracht bij het bedrag dat je moet terugbetalen. Krijg je sowieso al terug van de belastingen, dan mag je nog extra verwachten als de woonlening er ook in verwerkt wordt.
Het is dus een heuse berekening die gemaakt moet worden. Ben je geen kei in het invullen van belastingen, dan kan je steeds beroep doen op een boekhouder. Hij of zij kan een belastingbrief volledig correct invullen en je ook tips geven om meer in te brengen in je belastingen. Dan daalt het bedrag dat je eventueel moet terug betalen. Dat alleen al is interessant om een boekhouder onder de arm nemen.
Of heb je een kennis of vriend in je omgeving om dat allemaal voor jou in orde te maken, dat kan ook natuurlijk. Je moet er wel van bewust zijn dat een belastingbrief juist moet ingevuld worden. Een vergissing kan zorgen voor een waarschuwing of een boete als de belastingdienst merkt dat je bewust iets verkeerd hebt ingevuld.
Belastingaangifte via tax on web
Een deel van de bevolking vult de belastingbrief al online in, via tax on web. Daar staan vaak al de bedragen van vorig jaar automatisch ingevuld. Dat is al handig om de kans op fouten te voorkomen. En dan kan je de berekening afwachten en hopen dat je een mooi bedrag terugkrijgt van de belastingen. Want daar hopen heel wat mensen op, zodat dat bedrag voor andere doeleinden kan gebruikt worden. Zodat ze daarmee op reis kunnen gaan, of het op de spaarrekening zetten.
Heb je toch nog bijkomende informatie nodig, dan kan je steeds terecht bij een bank. Je krijgt ook alle nodige documenten bij je thuis, om te gebruiken bij een belastingaangifte. Hou alle documenten goed bij zodat je alles tot op de cent juist kan invullen.